Brussels Airlines i Atomium zaprezentowały wczoraj (26 marca) najnowszą belgijską ikonę poświęconą słynnemu punktowi orientacyjnemu Brukseli. Po konkursie ogłoszonym w sierpniu 2024 r., zwycięski projekt architekta Thomasa Faesa (Faes Architecture) został wcielony w życie. Malowanie „Atomium” celebruje ducha kreatywności, innowacji i dumy narodu. Airbus A320 o rejestracji OO-SNM przybył do Brukseli wczesnym rankiem z lakierni, a w swój pierwszy lot wyruszy do Pragi.
Podczas specjalnego wydarzenia, które odbyło się w hangarze Brussels Airlines Maintenance & Engineering, media, goście i pracownicy byli świadkami wielkiej premiery. Samolot w barwach „Atomium” oddaje hołd jednemu z najbardziej rozpoznawalnych symboli Belgii i dumnie dołącza do prestiżowego grona belgijskich latających ikon, wzmacniając zaangażowanie linii w prezentowanie lokalnego dziedzictwa na całym świecie.
Jak informuje belgijski przewoźnik, pierwszy komercyjny lot samolotu zaplanowano na 27 marca br. z wylotem do Pragi (SN2809) o godz. 9.25.
Od konkursu do rzeczywistości
W sierpniu ub.r. linie Brussels Airlines ogłosiły konkurs, zapraszając mieszkańców Belgii do zgłaszania projektów oddających istotę kraju. Odzew był imponujący, bo nadesłano ponad 900 kreatywnych zgłoszeń podkreślających różnorodne dziedzictwo Belgii: od kolarstwa i secesji po postacie z komiksów i oczywiście Atomium. Po rygorystycznym procesie selekcji wybrano 15 finalistów, a publiczne głosowanie, w którym wzięło udział ponad 50 tys. uczestników, zawęziło ich do pięciu najlepszych.
Jury, w tym piosenkarka Sandra Kim, muzyk Alex Callier, artysta Philippe Geluck i projektantka Gabrielle Szwarcenberg, ostatecznie wybrało projekt Atomium autorstwa belgijskiego architekta Thomasa Faesa (Faes Architecture). Jego wizja obejmowała historyczne znaczenie i ponadczasowy urok kultowego pomnika. Już jako dziecko Thomas był zafascynowany tą konstrukcją, a podziw ten zainspirował jego techniczne podejście do projektowania.
- Istnieje wiele podobieństw między projektem architektonicznym a projektem malowania samolotu. Oba obejmują szereg etapów do ukończenia i ograniczeń do rozważenia. To, co najbardziej wyróżnia mnie z tych ostatnich miesięcy, to ludzka podróż stojąca za tym wszystkim. Jednak na zawsze zapamiętam również pierwszą symulację 3D. Równie niezapomniane jest zobaczenie samolotu na żywo w tym malowaniu, doświadczenie tego magicznego przejścia od koncepcji do rzeczywistości. Jestem niesamowicie dumny z rezultatu, który łączy elegancję z nowoczesnością - powiedział Thomas Faes, projektant belgijskiej ikony „Atomium”.
Atomium w przestworzach
Aby przekształcić koncepcję Thomasa Faesa w rzeczywistość, zespół marketingowy Brussels Airlines udoskonalił jego projekt, aby spełnić wszystkie specyfikacje techniczne. Proces malowania wymagał ponad 400 litrów farby i trwał około 2, 4 tys. godzin. Znany artysta zajmujący się aerografem XXL, André Eisele, który pracował przy wszystkich ośmiu poprzednich belgijskich ikonach, po raz kolejny stworzył oszałamiające arcydzieło.
- Choć ostateczna decyzja nie była łatwa, patrząc wstecz, wybór projektu Thomasa Faesa jest idealnym wyborem. Atomium od dawna jest wplecione w naszą tożsamość, od dziewięciu czerwonych kropek w naszym logo lub na ogonach naszych samolotów po podszewki marynarek lub szaliki w naszych mundurach. Bardzo się cieszę, że nasz najnowszy członek rodziny Belgian Icon dołączy do naszej floty na nadchodzące pięć lat - powiedziała Dorothea von Boxberg, prezeska i dyrektor generalna Brussels Airlines.
Wnętrze airbusa A320 (OO-SNM) jest również niezwykłe, prowadząc pasażerów przez historię konstrukcji. Od oryginalnych szkiców i historycznych zdjęć z budowy w 1958 r. po współczesne obrazy, projekt opowiada historię kultowego belgijskiego pomnika.
Pomnik Atomium
Atomium to monumentalny model kryształu żelaza, powiększony 165 miliardów razy, znajdujący się w dzielnicy Laeken na przedmieściach Brukseli. Został zbudowany z okazji Wystawy Światowej w Brukseli w 1958 (EXPO-58) jako symbol ówczesnych naukowych oraz technicznych osiągnięć „wieku atomu”. Budowla ma 102 metry wysokości i waży 2,4 tys. ton. Konstrukcja została wykonana ze stali i aluminium. Jest umieszczona na 3 jednakowych dwunogach. Składa się z 9 kul – „atomów” połączonych ze sobą rurami – w których znajdują się schody ruchome (najdłuższe mają 35 metrów). Każdy z „atomów” ma 18 m średnicy. Do najwyższej kuli, gdzie znajduje się platforma widokowa z panoramą Brukseli, prowadzi winda, która wwozi maksymalnie 22 pasażerów w 23 sekundy. Oprócz najwyższej, zwiedzający mogą wjechać jeszcze do 5 innych „sfer”. Znajdują się w nich wystawy stałe lub sezonowe.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.